متن درسهای از قرآن

درسهای از قرآن,: منبع gharaati.ir

متن درسهای از قرآن

درسهای از قرآن,: منبع gharaati.ir

جایگاه نماز در قرآن

جایگاه نماز در قرآن
تاریخ پخش: 29/08/93
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
در جلسه‌ای راجع به نماز صحبت کردیم. امتیاز نماز بر همه عبادت‌ها. قرآن یک آیه دارد می‌فرماید: «وَ أَوْحَیْنا» یعنی وحی کردیم. «إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ» کارهای خیر، بعد می‌گوید: «وَ إِقامَ الصَّلاة» (انبیاء/73) ما به کارهای خیر وحی کردیم. بعد می‌گوید: به نماز وحی کردیم. مگر نماز جزء کار خیر نیست؟ نماز هم جزء کار خیر است. اما خدا اسمش را جدا می‌آورد. پیداست حساب نماز از همه عبادت‌ها جداست.
1- ذکر نام نماز، به صورت جداگانه
آیه‌ی دیگری داریم که می‌گوید: کار خیر انجام دهید، بعد می‌گوید: نماز. در چند جای قرآن، نماز را خدا از کار خیر جدا کرده است. یکوقت شما روضه می‌خوانی یک پرچم هم می‌زنی، دعوت هم می‌کنی. بنر و تابلویی هم می‌زنی. یکبار هم در خانه یک نفر می‌روی و می‌گویی: آقا منزل ما روضه تشریف بیاورید. پیداست این یک نفر با باقی افراد فرق دارد. یک دعوت عمومی است و یک دعوت خصوصی است.
«قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی» (انعام/162) نُسُک به معنی عبادت است. حضرت ابراهیم می‌گوید: نماز من و عبادت من... نماز هم جزء عبادت است. ولی می‌گوید: نه! اسم نماز را جدا ببر.‏ جای دیگر هم هست همه را با «واو» و «نون» می‌گوید. مثلاً می‌گوید: «موتون» با وا و نون. ولی به نماز که می‌رسد می‌گوید: «موقیمون»، می‌گوید: «موقیمین». اینجا از نظر ادبیات عرب می‌گوید: «اعنی» یعنی من عنایت خاصی روی اقامه نماز دارم. حالا من کار ندارم... این حرف‌ها به درد فارس‌ها نمی‌خورد. در یک کلمه حساب نماز از همه عبادت‌ها جداست. شهری و دهاتی و فقیر و غنی ندارد. حج برای اغنیاست. خمس و زکات برای اغنیاست. روزه برای آدم سالم است. ولی مسأله نماز هیچ قیدی ندارد.  ادامه مطلب ...

برکات روزه در ماه رمضان

برکات روزه در ماه رمضان

تاریخ پخش: 08/04/93

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

آیه‌ی روزه را شنیده‌اید، باز هم بشنوید، یک مقداری به مناسبت اول رمضان راجع به رمضان صحبت خواهم کرد. سوره‌ی بقره آیه‌ی روزه این است. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (بقره/183) ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ای مؤمنین بر شما واجب است که روزه بگیرید. این روزه برای اسلام نیست. ادیان دیگر هم روزه داشتند. مخصوص مسلمان‌ها نیست. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» هرجا هست، معمولاً در مدینه هست. ده سال اول پیغمبر یا «ایها الناس» بود. ناس به معنی مردم است. مدینه که آمدند، «یا ایها الناس»، «یا ایها الذین آمنوا» شد. یعنی چند سالی که گذشت و مردم ایمان آوردند،  کلاسشان بالاتر رفت. از «یا ایها الناس» به «یا ایها الذین آمنوا» آمدند.

چه وقت آیه روزه آمد؟ 15 سال از پیغمبری گذشت. چهل سالگی پیغمبر به پیغمبری رسید. تا 15 سال روزه نبود. 13 سال مکه روزه نبود، وقتی وارد مدینه شد، دوم هجری... این خودش یک درس است. یعنی کارهای سخت را ساعت اول نگویید. دو چیز سخت است. یکی پول دادن و یکی جان دادن، لذا آیه‌ی پول دادن و خمس و زکات بعد از 15 سال آمد. یعنی پیغمبر 40 سالگی به پیغمبری رسید، 55 سالگی به مردم گفت: خمس و زکات بدهید. جان دادن هم مثل جهاد و روزه است. جهاد و روزه هم که باید جان داد، دوم هجری است. از این آیه چه درسی گرفتیم؟ 1- کارهای سخت را روزهای اول نگویید. کم کم بگویید. نکته دوم اگر انسان بداند که دیگران هم هستند، کار آسان می‌شود.
  ادامه مطلب ...

قرآن و مدعیان دروغگو

قرآن و مدعیان دروغگو

تاریخ پخش: 29/03/93

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

بحثی امروز برای برخورد قرآن با مدعیان دروغگو داریم. آدم‌هایی هستند که می‌آیند می‌گویند: ما با امام زمان ملاقات داریم، به من الهام شده است، به من وحی شده است، نوری در قلب من چنین گفته است، از این حقه‌بازها! قرآن با این مدعیان دروغگو چه می‌کند. چون هر چیزی حق بود، باطلش هم پیدا می‌شود. وقتی پول ارزش داشت، پول قلابی هم پیدا می‌شود. هرچیزی که حقیقت بود، کنارش یک طلای بدلی هم درست می‌شود. موضوع بحث این است.

بسم الله الرحمن الرحیم، برخورد قرآن با مدعیان درغگو! سوره‌ی انعام آیه 93، می‌گوید: افرادی هستند، می‌گویند: «أُوحِیَ إِلَی‏ وَ لَمْ یُوحَ إِلَیْه‏»، افرادی هستند می‌گویند: به من وحی می‌شود. در حالی که دروغ می‌گویند «وَ لَمْ یُوحَ إِلَیْه شَیْ‏ء‏». هیچ چیزی به او وحی نمی‌شود. یا می‌گوید: «سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّه‏» (انعام/93) من نازل می‌کنم، «مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّه‏» همانطور که خدا وحی می‌کند، من هم می‌توانم قرآن را نازل کنم. خدا به اینها چه می‌گوید. سوره‌ی انعام آیه 93 می‌گوید: «إِذِ الظَّالِمُونَ فی‏ غَمَراتِ الْمَوْت‏» اینها ستمگرانی هستند که در لحظه جان دادن، «وَ الْمَلائِکَةُ باسِطُوا أَیْدیهِم‏» فرشته‌ها بالای سرشان می‌آیند، می‌گویند: «أَخْرِجُوا أَنْفُسَکُم‏ ُالْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُون‏ِ بِما کُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ وَ کُنْتُمْ عَنْ آیاتِهِ تَسْتَکْبِرُونَ» اول اسم ظالم روی اینها گذاشته است. دوم گفته اینها بسیار بد جان می‌دهند. سوم می‌گوید: عذاب اینها عذاب هون است، یعنی عذاب خوار کننده است.
 
ادامه مطلب ...

مقایسه حضرت مهدی با حضرت یوسف

مقایسه حضرت مهدی با حضرت یوسف

تاریخ پخش: 22/03/93

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

عزیزانی که پای تلویزیون هستند، بحث را نیمه شعبان گوش می‌دهند. من یک بحثی داشتم، مقایسه بین حضرت یوسف و حضرت مهدی(عج) بود. بیست نکته داشتم، دیشب هم در مرکز تخصصی مهدویت در قم رفتم، جمعی از طلبه‌ها بودند، گفتم: من می‌خواهم این بحث را در جمکران مطرح کنم. بیست نکته را خواندم، آنها هم یک چیزهایی اضافه کردند حدوداً سی نکته شد. یک تابلوی خیلی قشنگی شد، این تابلو قابل درج در روزنامه‌ها و مجله‌ها و بنرها و بروشور است. یعنی هرکس اهل قلم و ذوق است، می‌تواند اینها را دستمایه قرار بدهد.

سخنرانی‌های بنده و امثال بنده مثل چوب کبریت است. چوب کبریت خودش چند لحظه خاموش می‌شود. چوب باریک است، می‌سوزد و تمام می‌شود. اما اگر هنرمندی باشد، که تا این چوب کبریت روشن شد، وصل به گاز کند. با این چوب گاز روشن شود. گاز غذا را بپزد، غذا سلول بدن انسان شود. انسان هم در راه رضای خدا قدم بردارد. این چوب کبریت تا خدا پیش می‌رود. چرا؟ چوب کبریت به گاز وصل است، گاز وصل به قابلمه و غذا است، غذا به انسان وصل است و انسان به خدا وصل است. افرادی هستند که از یک جرقه‌ها یک جریان درست می‌کنند. این یک تابلو است. بنابراین پای تلویزیون با عنایت گوش بدهید. نه بحث مرا، هرچیزی می‌ّبینید با عنایت گوش بدهید. موضوع بحث شباهت‌هایی بین حضرت یوسف و حضرت مهدی(ع).

1- جایگاه نیمه شعبان، پس از شب‌های قدر رمضان

شب نیمه شعبان بعد از شب قدر بهترین شب است. چون این سال هم شب نیمه شعبان به تابستان خورده است و تابستان هم شب‌ها کوتاه است، مردمی که با کم و زیادش 11، 12 می‌خوابند، دو، سه ساعت اگر بتوانند بیدار بمانند،  قدم بزنند، صورتشان را بشویند، یک دعایی بخوانند، هرکاری کنند که نخوابند. اگر کسی شب نیمه شعبان احیا بگیرد، آن روزی که همه دلها می‌میرد، دل این زنده است. بعضی‌ها هم نیمه شعبان را مقدمه شب قدر قرار دادند. یعنی این بستری برای شب قدر است. این دعای کمیلی که ما شب جمعه می‌خوانیم، اصلش برای شب نیمه شعبان است. منتهی گفتند: شب جمعه هم بخوانید. فتوکپی‌اش برای شب جمعه است. اصل دعای کمیل برای شب نیمه شعبان است. شبی است که خدا به بشریت آن رهبری داد که همه منتظرش هستند.
 
ادامه مطلب ...

نقش ولایت فقیه در نظام اجتماعی

 نقش ولایت فقیه در نظام اجتماعی

تاریخ پخش: 15/03/93

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

بیننده‌ها پای تلویزیون بحث را پانزده خرداد سال 93 می‌‌بینند. 15  خرداد آغاز انقلاب امام بود. تقریباً اولین خون گروهی که ریخته شد و شهدای جمعی که داده شد، 15 خرداد بود. آن هم توسط  مردم ورامین و پیشوا و باقرآباد اتفاق افتاد.

امروز بحثی که دارم این است که اگر یک استاد دانشگاه، یک معلم، مربی، دانشجو، دبیرستانی، یک کسی می‌خواهد بداند ریشه‌ِ این ولایت فقیه چیست؟ هم علمی است، هم خیلی روان است. 25 سؤال را نوشتم. این ولایت فقیه در این سؤالها روشن می‌شود. پس موضوع بحثمان این باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم، به مناسبت 15 خرداد 93، که 14 خرداد هم رحلت حضرت امام(ره) بود. 15 خرداد هم برای امام بود. 14 خرداد هم برای خود امام است. آن هم برای انقلاب امام است. مسأله ولایت فقیه است. ولایت به معنی حکومت است. والی یعنی حاکم شهر! متولی مدرسه یعنی حکومت مدرسه دست اوست. والی، ولایت! این ولایت فقیه چیست؟

1- مقایسه ولایت فقیه با ولایت دیگر حاکمان 

این یک امتیازی است که ما داریم، که دنیا ولایت جنایتکار را پذیرفته است. خوش به حال ما که ولایت فقیه را پذیرفتیم. چون در دنیا قانونی به نام حق وتو است. حق وتو یعنی پنج کشور جنایتکار بتوانند رأی همه‌ی کشورهای دنیا را لغو کنند. همه کشورها گفتند: الف، پنج کشور هم می‌گویند: «ب». این یعنی چه؟ یعنی ما پنج نفر بر کره زمین ولایت داریم. این را دنیا با کمال تأسف پذیرفته است. زنده باد اسلام که می‌گوید: هیچکس بر هیچکس ولایت ندارد جز خدا، پیغمبر، امام معصوم، دستت به امام معصوم نمی‌رسد، مجتهد جامع الشرایط، که ولایت فقیه است. رو سفیدترین آدم‌های کره زمین ایرانیان و شیعیان هستند که می‌گوند: دست انسان باید در دست امام معصوم یا مجتهد عادل باشد. ما دست در دست هرکس و ناکسی نمی‌گذاریم. ولایت فقیه مثل کاشی است، کاشی که گذاشتی اگر پشت آن دوغ آب و سیمان ریختی، محکم می‌شود، وگرنه می‌‌افتد. این چیزی که ولایت فقیه و حکومت فقیه را تثبیت کرد، آغازش 15 خرداد بود.
  ادامه مطلب ...